Sedielková kopa

Sedielkova kopa 2062 ⛰ , report pod videem níže

Po zapsání se v kempu jsem si nechal věci na recepci a vyrazil směr zubačka. Ta mě vyvezla 13 45 k Štrbskému plesu, odkud jsem nastoupil na magistrálu směr západ. Z magistrály po chvíli odbočím na Furkotskou dolinu, míjím Škutnastou polanu, a dál postupuji směrem k suťovitému patru. Po levici vidím hřeben Ostré. Zleva Sedielkova kopa, Sedielkovy prechod a dále už skalnatý hřeben a pak samotná Ostrá. 🏔

Sedielkový prechod byl dříve stezkou mezi dolinami, a je zde dokonce viditelná a prošlapaná serpentina, dříve to byl lovecký chodník. Na prechod se tedy zaměřme po minutí Furkotských ples. Zhruba na úrovni Predného Soliska se dáme doleva viditelnou cestou směrem k sedlu, kde je kamení a suť. Zde už se pak napojíme na serpentinky, případně můžeme stoupat strmě nahoru. 🏃‍♂️

Po vylezení do sedla se dáme doleva, kolem skal a poté po travnatém hřebeni kousek na vrchol, který je označen křížem. Vrchol má výšku 2062. Je odsud vidět pěkně směrem ke Štrbskému plesu, na protější hřeben Solisek a taky na Kriváň. Stejně tak směrem na Západní Tatry. 👀

Cesta zpět úplně stejná. Celkově mi to zabralo od Štrbského plesa necelé 4h, se svačinou, focením, natáčením. 🙃

10.7.2019
ještě bude video a fotky z videií 🙂
další díly teto serie budou Vychodna Vysoká a a Predne solisko 🙂 na konci července ještě pak další 2 túry 🙂

trasa : https://mapy.cz/s/3vQ5k

google photos album : https://photos.app.goo.gl/dzzHPyyZyLMzhZbv8

Koprovský Štít

3.9.2018 – 2363m.n.m.; délka 18km a 1184 výškových m

Na tuto túru si vždy rád vzpomenu. Koprovský je další značený štít, kam jsem zamířil a má stejný začátek jako když jdete na Rysy. Proto jsem s přehledem valil od Štrbského plesa k Popradskému, poté dál až k rozcestí, kde se odbočuje právě k Žabím plesům po červené.

Na rozcestí jsem pokračoval pěkně na pána po modré Mengusovskou dolinou až k její uzávěře, kde jsou Hincove oká a hlavně plesa. To větší – Velké Hincovo Pleso – je dokonce největší a nejhlubší na Slovensku.

Tato scenérie je samozřejmě vděčným místem pro fotosáky, obkopené pleso horami, to je nádhera, ale nechte si paměť ještě na vrchol štítu  to jsou teprve pohledy a panoramata. Od plesa se dáte na serpetinkový chodníkový výšlap, který teda nějakou dobu zabere a jste v Vyšném Koprovském sedle.

Tady máte 3 možnosti stezky. Buď až na vrcholek Koprovského štítu, stejnou cestou zpět, nebo to vrznout do Hlinské doliny, která se pak napojuje za štíty na Koprovou dolinu a pěkně můžete obejít Kriváň a začátek Vysokých Tater. Já jsem si vylezl na štít, pokochal se perfektními kruhovými výhledy, vrcholy a hory na všech stranách – udělal záběry a fotky, a poté šel stejnou cestou zpátky k Popradskému plesu pak už k Štrbskému Plesu po magistrále a zubačkou do Štrby. U tohoto výletu vyšlo feeest počasí, i lidí nebylo nijak přehnaně, takže absolutní spokojenost.

Koprovský štít

Koprovský štít ⛰, po cestě v uzávěře doliny jsou Hincove plesá, to Velké – pro zeměpisce a statistiky 😀 – je rozlohou největší a nejhlubší na Slovensku.

Zveřejnil(a) FIGeO dne Úterý 12. března 2019

fotky na facebooku https://www.facebook.com/260292524801647/photos/?tab=album&album_id=431158584381706

Fotky na google photos : https://photos.app.goo.gl/kr34gUXWpFtc3rk3A

Video na youtube a další videa

mapy.cz trasa

Kriváň

Výstup na symbol Slovenska, 2494 (2.9.18)

Symbol Slovenska a od Liptova bránu Tater se svým typickým obrysem jsem měl v hledáčku už nějakou dobu. Takže nebylo na co čekat a střihnul jsem si jej jako druhý vysokotatranský vrchol. I když podle stránek SAD LM měl autobus na přelomu srpna a září zajíždět až do Tří studniček, tak bohužel zůstal v Podbanské a zdarec 😀 tak jsem šel pěšky a zkusil stopovat a hned se mi zadařilo a s Vladem, mým prvním řidičem v životě co mě vzal, jsem v kontaktu dosud. Také jsme se potkali nahoře a šli dolů ) Kluci šli modrou kolem Jamského plesa, já zelenou přes Grunik 1576 a napojit na modrou. Nad 2000 mnm už byla mlha, takže nebyly žádné výhled, každopádně zážitek jako hrom 🙂 Stejnou cestou jsme šli i dolů. Jednotlivé fotky a video s popiskem najdete na FB.

Kriváň – známá silueta, slovenský symbol, 2494, ze Tří studniček, výšlap 2.9.18

Zveřejnil(a) FIGeO dne Středa 30. ledna 2019

V neděli 2.9. jsem se vydal na Kriváň, symbol Slovenska.

Dá se na něj jít 2 stezkami. Buď po modré, na kterou se dostanete z červené, třeba od Štrbského plesa, nebo po zelené. Já si vybral o něco kratší, ale strmější zelenou od Tří studniček. To je poměrně známé výchozí místo, dřív zde byla chata, mezi vesnicí Podbanské a známou destinací Štrbské pleso.

Toto místo je velmi málo obsluhováno autobusy. Jezdí jen o prázdninách a jen o víkendech 🙁 i když bylo na netu, že 2.9. jede, tak už nejel a řidič mě vyhodil na zastávce Zruby. Takto mi přidal cca 8km s převýšením. Díky moc. Rozhodl jsem se poprvé stopovat a úspěšně 😀

nakonec jsem tedy túru začal v dobrém čase, se zpožděním třeba půlhodinky max. Pěkně jsem si vyšlápl, míjím první přístřešky, jdu lesní stezkou a stále stoupám.

Kosodřevina posléze ustupuje a už před sebou vidím svůj dnešní cíl, jeho úplný pyramidový vrchol je bohužel zahalen v mlze. Jinak počasí dobré.

Tady zelená končí a dál se pokračuje až na vrchol po modré. Je potřeba se vysápat na hřeben, přes hranu už jsou tedy rozhledy do obou stran a pak pokračovat dál až do Daxnerova sedla. Odtud je krásně pohled na Krivanské zelené pleso.

Ze sedla už je to jen a jen nahoru, často po čtyřech, popravdě to převýšení tady bylo fakt dost. Cca 1500 m. Poté už jsme na vrcholu, kde je krásný dvojkříž  s věncem. Já jsem nahoře měl bohužel mlhu, takže nebyly výhledy, ale to nevadí, jinak bylo počasí v klidu na krátké triko, hlavně, že nepršelo 🙂 Určitě se sem ještě vydám třeba tou druhou trasou v budoucnu.

Kriváň je jeden z nejvyšších vrcholů Slovenska. Dosahuje výšky 2 494,7 m n. m. Je neoficiálním symbolem svobody Slováků a slovanské soudržnosti.

Žiaden fotoaparát však nezachytí ten pocit slobody voľnosti, ktorý opisuje Mikuláš Dohnány vo svojich veršoch: „Oj vitaj zora slávneho života, vitaj dennica voľného Kriváňa. Tvoj blesk čo v kráse večnej sa ligotá, mraky a chmáry všetky rozháňa.“

Google photos album

Youtube video

Mapy trasa

Rysy

Na tenhle výlet nikdy nezapomenu, protože to byly moje první Vysoké Tatry a hned taková super bomba 🙂 Rysy jsou nejvyšší vrchol, kam se dá po turistické stezce dostat a je tak dobře umístěný, že jsou nádherné rozhledy do všech stran a také cesta je velmi atraktivní, alespoň pro mě, začátečníka. Nějaké řetězy ,exponované úseky, plesa, chata, sedlo Váha, prostě tohle se musí líbit každému milovníkovi hor. Takže jak to celé proběhlo ?

Rysy 2018

nejvyšší dostupný vrchol po turistické stezce na SK, také nejvyšší hora Polska. Bomba.http://michaldokoupil.cz/2018/rysy/

Zveřejnil(a) FIGeO dne Středa 27. února 2019

Do Štrby, výchozího bodu jsem dorazil večer před, abych spal už v dějišti. Postavil jsem stan na pánka a šel spát 😀 Něco málo po 4 ráno jsem měl budík a hybaj se nachystat a na zubačku na nádraží. První jede před 5h a ještě jsem pak přestoupil na električku k zastávce Popradské pleso.

Odtud po modré – Rozcestí nad Popradským plesem – Nad žabím potokom – zde odbočíme na červenou a jdeme pěkně krásnou cestou kolem Žabích ples. Zde už jsou serpentinky a náročné stoupání, místy i jištěný terén. No perfektos 😀 jen zpátky tady byla fronta doprdeleee 😀

Po překonání začátku kotliny – už se blížíme k Chatě pod Rysmi, nejvýše položené vysokohorské chatě na SVK. Funguje jen během letní sezony. Odtud je to jen asi 100 výškových do sedla Váha, kde se naskýtají nádherné rozhledy. Po pravé straně koruna Vysoké a vlevo přichází poslední etapa výstupu na Rysy.

Chvíle sápání a jsem tam !!! MAGICké okamžiky !!! Vychytal jsem to ještě před náporem turistů, jen pár lidí a rozeseti, takže jsem si Rysy kupodivu užil a totéž doporučuji i vám. Když jsem šel zpět, tak už to bylo jak na Lysé hoře skoro 😀

Dokonce mám i pěkné fotky, videa a taky mě nezištně vyfotil Robert, jeden random borec na vrcholku polských Rysů a pak mě oslovil a foto poslal, no není to skvělé ? Mockrát děkuji bracho 😀

Pak už nezbývá než stejnou cestou zpět, jen jsem to vzal od Popradského plesa po červené až ke Štrbskému. Parádní den, sice náročné, ale stálo to definitivně za to a od tohoto okamžiku jsem Tatrám propadl.

mapa : https://mapy.cz/s/3pnPT
19 km, cca 8h

Google photos : https://photos.app.goo.gl/hpQfG2aHfb4XPPod9

nejvyšší dostupná vrchol po stezce na SVK a nevyjšší hora Polska. 2018, moje první túra v VT

Zveřejnil(a) FIGeO dne Úterý 5. března 2019

Ďumbier přes Chopok

Jaký výlet podniknout v Nízkých Tatrách s dvěma malými dětmi, nebo prostě pokud nejste zvyklí na túry a nevíte, co čekat ?

K nejvyšším vrcholům NT a hřebenovce se dostanete u střediska Jasná na konci Demanovské doliny.

Samozřejmě se nabízí několik túr různých obtížnosti, ale jako první mě napadlo místo kde jsem byl i já sám a to samozřejmě Chopok, kde je pro takovou rodinu i dobrá logistika.

Ve smyslu, že buď jednu, nebo obě cesty můžou vyjet / sjet a absolvovat například jen krátký úsek, nebo přizpůsobit délku možnostem a silám. Navíc je toto místo frekventované a dole v dolině dobře dostupné. Doporučuji si vyšlápnout a případně sjet až pak, nebo zvolit sestup jinou cestou, ale to už je zase delší a náročnější. Taky záleží na počasí, které nesmíte podcenit.

I samotná stezka nahoru je bezproblémová a pokud umíte rovně chodit, tak nehrozí žádné nebezpečí. Převýšení je několik set metrů. Takto jsem lezl do Nízkých Tater poprvé já a jelikož jsem už šel podruhé, naplánoval jsem si pokračovat po hřebeni až na nejvyšší horu pohoří Ďumbier,

kam se dá po několika km po příjemné stezce a chodníku dostat úplně v pohodě. Bonusem jsou krásné výhledy a opravdu pěkná hřebenovka.

Je ale potřeba se pak vrátit stejnou cestou zpět, pokud chcete pohodlně sjet, či sestoupit do doliny k lanovce, kde začínají stezky a parkuje se, jezdí bus. Je to možné samozřejmě i jinou trasou, viz mapka, níže, kdy jsem si udělal takový 17km okruh s převýšením cca 1,5km a vylezl opodál, blíž k jeskyním, ale taky u cesty a u zastávky. Je ale jasné, že to nemusí být pohodlné pro každého.

Abych to shrnul, doporučuji se tedy koukat po hlavním hřebeni Nízkých Tater. Nemusí se jít na východ k Ďumbieru, ale například napravo k Děreším, což je vrchol v hlavním hřebenu. V zimě buďte opatrní i v tomto terénu !

Mapka

Ďumbier, což je i zázvor 😀 je „ležící mrtvý muž“, nejvyšší hora Nízkých Tater a svým profilem a terénem se podobá spíše vysokotatranským vrcholům.