Jakmile jsem viděl levné letenky z Vídně do Boloně – neváhal jsem. Mrknul jsem jaká je dlouhodobá předpověď na počasí a průměrné teploty v tomto období v Toskánsku a řekl jsem si jedu. Počasí vyšlo skvěle. Večer sice bylo chladněji, ale všechny dny svítilo sluníčko a v tričku, max mikině podle stínu xD a vyhrnutých kalhotách to od takových 10 – 17 šlo úplně parádně.

Když mám koupené letenky a mám ohraničený pobyt, tak dál jsem postupoval tak, že jsem si našel okruh měst a oblast, kterou bych nějak prakticky obcestoval. Buď se nabízela možnost dolů Bologna – Rimini – San Marino atd, nebo právě směr na východ Florencie a Toskánsko. Zvolil jsem 2.možnost. Do Florencie jsem se vždycky chtěl podívat a navíc jsem výlet mohl spojit s krásnou Sienou a taky velmi známou šikmou věží v Pise, kterou znám od malička, stejně jako Big Bena apod. Itinerář se najednou začal rýsovat.

Olomouc – Brno – Vídeň – Vídeň letiště – Bologna letiště

Tak a jedem ! Let byl brzo ráno, tak jsem z Olomouce odjel předchozí večer směr Brno… Tady jsem měl 4h na přestup, tak jsem si důkladně prošel celé Brno, hlavně střed, dal kávu, něco na jídlo a šel vyčkat na autobus do Vídně. Do Vídně jsme dorazili na čas, takže jsem měl dost času najít přesně zastávku na Erdbergu, zastávka pro AirLiner – autobus na letiště Schwechat asi 15minut – je hned venku u silnice – A, takže se podívejte na plánek, ať nečekáte vevnitř a bus neujede 😀

Na letišti bylo vše svižnější než jsem čekal. S tím Athénským to bylo určitě zatím největší, kde jsem byl, ale zorientoval jsem se velmi rychle a u Gate byl s předstihem na pánka. Ostatně bez zavazadel k odbavení a online check-inu je to easyčko, stačí přijít abych prošel bezpečnostní kontrolou a to je trend mít v minutách, takže by mi pokaždé stačila hodinka před. Takže letíííme a přistáváme v Bologni do sluníčka, kupuji si v automatu lístek kartou za 6E do centra a jedem. Autobus zastavuje přímo na hlavním vlakovém nádraží.

Bologna

Hned po opuštění prostranství před hlavním nádraží, kde se v 80.letech stal nechvalný atentát, jedna z největších tragédií Itálie, se dostávám k hlavní tepně směrem k historickému centru. Jako první míjím Castello di Porta Galliera, což je archeologické naleziště a u něj pěkná fontána Nymfy a mořského koně. Projdu kolem a ulicí nezávislosti mířím až k samotnému hlavnímu náměstí celého města Piazza Maggiore. Tato ulice, stejně jako řada dalších, je lemovaná podloubími, o celkové délce cca 40km, což může být dobré když prší 😀

Na náměstí najdeme Palazzo del Podestà, Neptunova fontána, San Petronio Basilica, Palazzo Re Enzo a shlukuje se tu největší koncentrace turistů, kaváren, zmrzlin a lidí. Moc se mi tu líbilo. Bologna je celá do oranžova, díky zachovalému velkému starému středu města, který patří do UNESCO.

Když se z námka dám doleva, dojdu po chvíli ke Dvěma věžím na
Piazza di Porta Ravegnana . Tento symbol Bologne, le due torri = dvě nejznámější věže z hodně věžatého města – stojící vedle sebe a z toho jedna je šikmá 😀 = to jsou Garisenda (48m a šikmá) a Asinelli (97m, 3.nejvyšší v IT). Je před nimi ještě socha Svatého Petra a já pokračuji dále na náměstí se 7 kostely a hlavně navštívit jednu z nejstarších, ne -li nejstarší univerzitu !

Zde působily známé nejenom italské tváře vědy, literatury apod. Například Dante Alighieri, Mikuláš Koperník, Petrarka a v Bologni se taky narodili známí vynálezci Marconi(bezdrátový telegraf) a Galvani (el,proud žabí stehýnka). Ve městě mají svá sídla známé automobilky Lamborghini a Maserati. Bologna je významný dopravní uzel do všech světových stran. 👀
No je toho hodně, všude se dá najít něco zajímavého👊
Na závěr figo perlička : ⚠️známé boloňské špagety ve skutečnosti s Bolognou nemají nic společného: jsou výmyslem komerční světové kuchyně.😜😂

Nejznámější památky a moudra :

Bologna

Bologna, super město, 2019, start a cíl výletu do Itošky IIvíce info v fotobalbu na této stránce.

Zveřejnil(a) FIGeO dne Neděle 3. března 2019

Florencie

Florencie / Firenze aneb nádherná perla a metropole Toskánska a pro mě místo s přesáhem. Je tu tolik památek, dechberoucích staveb (Santa Maria wtf) a souvislostí, že si je najdete na google sami 😀🇮🇹

Pro mě jsem si tu vypsal takové stěžejní body mých 2 dnů tady :
– renesance a spousta věcí a postav z historie, umění a literatury
– michellangelo , donatello jakk želvy ninja a další umělci jako Boticelli, Dante A.
– dobrý jídlo a víno (spíš kvantita 😥😀)
– jeden z prvních fotbalových týmů co jsem v dětství rozpoznal ( batistuta, chiesa, toldoxD)
– Socha Davida (tu znám od mala) a další
– Množství odkazů z mytologie
– odehrává se zde Inferno od Dana Browna
– krásná muzea, ale viděl jsem jen zlomek

Aspoň ve stručnosti seznam těch nejzajímavějších věcí, fakt, postřehů a zajímavostí ve Florencii, které navštíví nejspíš každý, včetně mě klasicky 😀

Florencie leží na řece Arno a přes řeku vede známý starý původní most Ponte Vecchio. Dominantou města, zdaleka viditelnou, je katedrála Santa Maria del Fiore, s nezaměnitelnou kopulí, věží a majestátností. Fakt neuvěřitelné u toho stát, obří nádherné dílo. Galerie a muzeum – Ufizzi a Palazzo Vecchio – zde najdete obří sbírky krásných, známých děl. Například Caesarova busta, originální socha Davida, obrazy známých malířů, sochy atd.

Chrám Santa Croce, věž Bargello na paláci, Neptunova kašna, palác Pitti, Boboli zahrady a pevnost Belvedere, Michelangelova vyhlídka s panoramatem města……Florencie je nejlepší pěšky !

Z tohoto krásného města se mi moc nechtělo, ale čekaly mě další parády. Flixbusem jsem z autobusáku kus za Florencii, kam jezdí vždy po pár minutách tramvaje (jede asi 20min) přímo z centra od nádraží – svištěl do skrytého pokladu – Sieny.

Florencie

2019, perla Toskánska

Zveřejnil(a) FIGeO dne Středa 13. března 2019

Siena

Krásné zachovalé historické město, dědictví UNESCO, velká část zástavby cihlová.

Ústřední velké náměstí ve tvaru mušle z 9 segmentů Piazza del Campo je úchvatné. Každoročně se zde odehrávají závody na koních, je zde rušno a v okolních uličkách živo. Na náměstí najdeme fontánu Pramen radosti, Palazzo Publico a 3.nejvyšší věž v IT Torre del Mangia – penězožrout.

Další skvost je sienské Il Duomo. Honosná katedrála a komplex. V Sieně také vznikla jedna z prvních, ne-li první finanční instituce na světe, která funugje dodnes : banka Monte dei Paschi di Siena.

Kostel st. Domenico – zasvěcený sv.Kateřině, která je významnou světicí a mj. patronkou města a také její vzácná kaple. Také místní hradby, které obklopují celé původní město a stojí za zmínku. Na panorama města se můžete podívat právě z místní pevnosti.

Pak už stačí jen sejít do klasických uliček a zákoutí a po svých prozkoumat tohle krásné zachovalé město. V Sieně je na nádraží taky velký patrový obchoďák a jelikož je Siena v kopečcích a vyvýšená, mají tu eskalátory a schody z vrchu začátku města až k nádraží – Porto Siena… což sem poprvé nevěděl a zbytečně jsem si feeest kus obešel, ale napodruhé jsem již efektivně využil.. Z nádraží, kde jsem si koupil lístek za cca 11E, jsem si to pěkně odsypal s přestupem v Empoli do dalšího města – Pisa

Pisa

Pisa, tak to je hlavně šikmá věž (Torre Pendente) a okolní stavby, neboli Piazza Duomo(Piazza dei Miracoli) s Baptisterií, hřbitovem, dómem. I procházka kolem řeky Arno stojí za to, zde se po březích blízko nejširšího mostu soustřeďuje hlavně noční život a posezení v restauracích a kavárnách je parádní 🙂 Typická Itálie.

Pisa je studentské město, ti tvoří cca polovinu 90 000 obyvatel. Mimojiné zde najdeme ještě :

• Zbytky městských hradeb z pozdního středověku
  • Botanická zahrada, nejstarší v Evropě (založená roku 1544), leží jižně od náměstí Miracoli
  • Corso Italia, ulice, pěší zóna, propojující hlavní nádraží v Pise se středem města
  • Piazza del Pozzetto, malé náměstí u mostu Ponte di Mezzo
  • Neronovy lázně, řadu kostelů, citadelu

1.částPár lidí už se mě ptali na detaily. Ceny. A různé věci. Pokusím se udělat postupný reportek a sám si tak vedu…

Zveřejnil(a) FIGeO dne Úterý 26. února 2019

Po příletu do Athén jsem absolvoval nejdelší cestičku po pásech do příletové haly, a poté ihned ven. Za 6 euro jsem chytnul hned autobus do centra X95 – Syntagma. Po příjezdu do centra jsem koukal jak puk, dal jsem si kafe, a potom jsem se šel podívat směrem k ubytku. Vždy když jsem šel do tuto trasu, šel jsem bud přes Monstiraki, Plaku nebo kolem Akropole. Prošel jsem večer kolem nejznámějších památek, abych věděl kam druhý den vyrazit a potom hurá na ubytko. Netrvalo to dlouho a po zabydlení jsem šel spát., protože jsem byl unavený z cesty a bloumání městem s 2 batohy :-p

DEN 1  – Diův chrám, Olympijský stadion, národní zahrady, park, Monastiraki, Plaka, kopec Lycabettus

Ráno jsem nezahálel a po seznámení se s osazenstvem a po bohaté snídaní jsem si to pěkně metl do historického centra. Ani jsem nemusel někam daleko chodit, protože jsem bydlel kousek od čtvrti Plaka a kousíček od všech důležitých památek. Athens backpackes mohu jen doporučit, byl jsem tam moc spokojený a pokud cestujete sami a rádi potkáte nové lidi, neváhejte.

DEN 2 – Akropolis, Parthenón, Agora,

Nejvýznamnější památkou Athén je Parthenón, který je na vrcholu Akropolis nad Athénami. Jde o chrám vystavěný na počest bohyně Athény a jde rovněž i o místo, odkud je ten nejkrásnější pohled na město. Nahoru k němu dojdete po stezce, kterou lemují další ruiny, pozůstatky, chrámy. Na horní plošině ja chrám Niké, Athény, Propylaje. Zaujala mě také 2 jeviště, jedno amfiteátr a úplně na začátku Dionýsovo divadlo.

Agora + Hefaistos

Po opuštění areálu Akropole vylezu u kopečku Philopappou, kde je pěkný výhled a po skalnatém terénu lezu dolů až jsem zadem obešel oplocenou Agoru, naleziště a samozřejmě placenou oblast, kde se můžete procházet pozůstatky chrámů, základy staveb a také tu je chrám Hefaista, nejstarší kompletně stojící památka tohoto typu !

tam s kamarádem Pepou do Milána

🇮🇹 Milán, Turín, Verona, Benátky a Udine

cesta domů přes Rakousko Klagenfurt, Vídeň

ALBUM ZDE

Milano

5.největší katedrála na světe – Il Duomo, je právě na hlavním milánském náměstí a je to jeden z „klenotů Evropy“, co jsem chtěl vždycky podle obrázků navštívit 🙂 a to se stalo, paráda !

Město velké, 2.největší po Římě,  to nejlepší samozřejmě natlačené v centru a kompaktně u sebe. Móda, nákupy, památky, metro, jídlo, fotbal, to všechno tu najdete. Povedlo se mi sehnat levné ubytko na booking a byť vzdálené, tak metrem na pánka.  Druhý den jsem se tak probudil, znovu si dal ty nejdůležitější věci + další uličky a pomalu přes fotbalový stadion a park šel na autobusovou zastávku Lampungano, odkud jsem jel pozdravit Roncka do Turína !

Milano 2018

Pro radost videjko Milán. Byla to destinace, kam jsem jel v rámci Italiano novembre 18 a report tohoto tripu postupně přidám. Grande forte ! 🇮🇹

Zveřejnil(a) FIGeO dne Sobota 1. prosince 2018

Torino

V Turíně když jsem přijel odpoledne, tak bylo sychravo a pršelo, ale nějak mě to neodradilo od prohlídky města, taková ta italská podloubí lemovala hlavní ulice, takže jsem moc nezmokl a mohl se kochat 😀

Hromada památek a krásných staveb, Alpy za městem, řeka Po (Pád). Tady si každý přijde na své. Obdivoval jsem panorama města a Alp z protějšího břehu, poté nejvyšší zděnou budovu na světe Moie Antoinella. Turínská katedrála, dóm, palác, hlavní náměstí, hrad, to vše najdete koncentrované v centru. Hlavní ulice jsou často lemované podloubími. Itálie 🙂

Turín / Torino 18

Turín 2018 🇮🇹 pro radost . pěkné město, připomíná mi trochu Budapešť. Návštěvu doporučuji, každý si přijde na svoje.

Zveřejnil(a) Michal Dokoupil dne Sobota 15. prosince 2018

Verona

Z Turína následoval po mapě přesun zpátky k Česku a to zase přes Milán. V Turíně jsem už byl kousek od Švýcarska, Francie, Monaka, no vynahradím si to příště. Po přejetí Milána jsme jeli kolem Bergama, Brescie, Lago di Garda (jezero) a odbočky do hor, což jsou pro mě také další cíle. Stejně tak i krásná Verona, kde jsem bohužel měl odpolední a podvečerní prohlídku města a nestačilo to. Rozhodl jsem se neběhat kolem všeho a vychutnat si sílu Kolosea, třetího největšího na světe. K němu jsem došel přímo za nosem od nádraží, každopádně celé staré město, hrad a nábřeží, Romeo a Julie, to vše jsem neviděl, ostatně jsem chtěl prolézt koloseum i za dne, takže tady se ještě v budoucnu zastavím 🙂 Potom už jsem šel na autobus do slavných Benátek .

Koloseum ve Veroně

Benátky

Krásné město na ostrůvcích spojených můstky mě nezklamalo 😮 Na každém rohu gondola, úzké uličky, nábřežíčka, pizza, baráčky, kanály, památky, kostely, obchody, zmíněné mosty, naprostá pohoda. Napadlo mě, že bych nechtěl vidět, jak vypadají Benátky v létě, protože i tak tam bylo spousta lidí. Spal jsem v super hostelu, kde byli na pokoji jen 3 lidi a naprosta topovka s oknem nad kanálem. Musím říct, že si zde dokáži představit i o jeden den víc. Na náměstí sv.Marka

Navštívená města : Vídeň, Graz, Maribor, Celje, Ljublana, Klagenfurt

ALBUM GOOGLE PHOTOS K PODIVANI ZDE  (musim protridit)

Den 1  : Na cestu jsem se vydal z Ol v pátek nakonec po obědě a tak jsem ošidil Brno, kde jsem nakonec jen projel a koupil si hned návazný bus do Vídně. 1.změna xD Zde jsem byl podruhé, ale tentokrát na večerní exkurzi. Navštívil jsem Pratr, kde to žilo, centrum, st.Stepana, Hofburg, Muzejni náměstí, Parlament, radnici, staré město.
Nově jsem navštívil národní Stadion Ernsta Happela, takže spoko xD
Pak už je to z centra co by Mozartovýma koulema dohodil na Karlsplatz, odkud mi jel další spoj, tentokrát do 2. největšího města země- Grazu. 🇦🇹

Den 2 : Graz

V Grazu jsem přespal, ráno se pěkně hodil do gala a vyrazil jsem. Nutno podotknout, že tento den vyšlo krásné počasí se vším všudy, sice říjen, ale bylo jak v létě. To se to pak cestuje 🙂 Popravdě jsem vůbec nespěchal, věděl jsem, že město obejít stihnu a na vršku nad městem u hodinové věže jsem se půl dne slunil a odpočíval. V Grazu jsem nevynechal žádnou známou věc a moc se mi tady líbilo, více fotek, památek a popisku tohoto města bude samostatně. Ve zkratce vrch Schlossberg – horský park s věžemi, divadlem, zbytky hradu, parky, altánky, výhledy, zeleň, dole ve městě futurustická budova Dům umění co vypadá jako nějaké ufo chobotnice s přísavkami :D, zemský dům, radnice, náměstí, katedrála, uličky, řeka Mur, na mostu přes ni opět pěkný výhled. Jelikož mi zbyl nějaký čas, zavítal jsem ještě k zámku Ederberg a jeho parku už při svitu pochodní. Poté už jsem směřoval na poměrně vzdálené autobusové nádražíčko Graz Webbling. Do Grazu jsem ale přijel na Girardgase, což bylo v centru. Z Webblingu už jsem jel do dalšího premiérového státu – Slovinska a opět do druhého největšího města –  Mariboru

Slovní zásoba Slovinsko

Hvala, dober dan, dobrodosli, zdravo, a, lep dan, prosim, oprostite, dovoljen = s dovolenim, tako, chau

Den 3 : Maribor

Druhé největší a přesto útulné a kompaktní městečko Maribor mě přivítalo taky pěkným počasím a i když přes den chvilinku sprchlo, spíš to bylo osvěžující. V Mariboru se toho dá podniknout dost, avšak den nám bude stačit. Jako první jsem došel na náměstí k hradu a prošel si jej s uličkami kolem. Zde jsem si taky nakoupil a batohem třísknul tak 5 slovinců 😀

Abych nezapomněl, je tady strašně kaštanů a na námku s nimi mají i stánek. Po exkurzi po Starém měste jsem se vydal do přírody na piknik. Toulal jsem se až k okrajové oblasti Tři rybníky a za kopcem směrem nahoru kolem vinné révy, k Pyramidě, což je vrcholek s pozůstatkem původního hradu a kostelíčkem. tyčící se nad městem. Podél řeky Drávy jsem pak obešel oba břehy a na vlastní oči jsem viděl nejstarší, stále rostoucí, exemplář vinné revy na světe. Obepíná se kolem domu na nábřeží.

Poté jsem si šel dát kávu a nachystat se na přejezd do Ljublně. Už během dne mi bylo jasné, že Maribor je dost malý na celý den a že autobus v 10 večer do hl.města je dost pozdě a zbytečný. Proto jsem chviličku pěkně pohledal a vzal v potaz všechny možnosti a rozhodl jsem se, že zruším autobus a za cca 10 euro pojedu vlakem 🙂 Tak jsem si vyzkoušel v dalším státě i tuto dopravu. Byla to pohodička a dokonce s přestupem –>

CELJE

Zde jsem měl nějakou hodinku a už se pomalu stmívalo. Proto jsem vynechal na kopci se tyčící hrad, který je největší ve Slovinsku, velká chyba, kterou musím napravit 😀 Ve městě jsem se prošel hlavní tepnou, zrovna byl den deštníků, dostal jsem se na námko a potom jsem spokojeně valil stejnou cestou zpátky.. Nastoupil jsem na spoj do Ljublani a hurá do dalšího hlavního města mojí kariéry, oh yes 😀

4.den LJUBLANA

Krásné hlavní město Slovinska se mi moc moc líbilo 🙂 tak jak jsem si ho představoval a zároveň dostatečně kompaktní. Najdete zde vše, co by vás mohlo napadnout. Směrem od nádraží, kde zastavují jak vlaky, tak autousy, jsem se dal hlavní ulicí směrem k historickému centru. Tak jsem došel až k Trojmostí, což je taková hlavní tepna města, přes říčku Ljublanku.Hrad na kopci, ozubená lanovka k němu hned z centra, krásný park, zeleň všude (Lublaň dokonce byla oceněna Zeleným městem), památky, budovy, mosty, kanály, nábřežní promenády, dračí most, vodníkův trh, no co k tomu dodat ? Paráda, super město, paráda vyžití. Až budu mít vytříděné fotky, rozepíšu více památek. Slovinsko doporučuji.

5.den Klagenfurt a domů

Z Ljublane jsem odjížděl už kolem městečka a jezera Bled k rakouským hranicím a po kontrole v autobuse 😀 jsme pokračovali dále k Worthersee a městu Klagenfurt. Celé staré město jsem prošel, všechno jsem si prohlédl a zdokumentoval, škoda, že za tmavého počasí.